неділя, 20 березня 2016 р.

Дидактичний матеріал для уроків української мови. 2 клас




1. Прочитай.
Ось липа кучерява
розкинула намет.
На липі цій недавно
бджілки збирали мед.
                                       (Н. Забіла.)

Скільки речень у цьому вірші? Спиши і підкресли в кожному реченні слово, яке показує, про кого або про що говориться реченні?
Пригадай і запиши кілька назв комах.
Скільки звуків і скільки букв у слові бджілки?

2. Прочитай.
У сонячнім просторі
щебечуть ластівки.
Як човники на морі,
вгорі пливуть хмарки.
                                                                                                 (Т. Бойко.)

Скільки речень у цьому вірші? Спиши і підкресли в кожному ре­ченні слово, яке показує, про кого або про що говорить­ся в реченні.
Пригадай і запиши кілька назв птахів.
Підкресли у цих словах букви, що позначають голосні звуки.

3. Прочитай.

Ми ходили в ліс. День був сонячний і теплий. Повівав легенький вітерець. Повільно падало листя  з дерев. Ми збирали жолуді. Жолуді посадимо біля школи. З них виростуть молоді дубки.

Випиши слова — назви предметів. Поділи їх для переносу. Слово дубки заміни іншими, близькими за значенням словами.

4. Прочитай  запитання і дай повні відповіді.

Яка зараз пора року?
Який сьогодні день?
Яке небо?
Який вітер віє?

Запиши повні відповіді на запитання, використовуючи в реченнях слова, що відповідають на питання який? яка? яке?


5.    Прочитай слова.

Апельсин, смородина, яблуко, слива, морква, буряк, вишня, цибуля, груша, помідор, кар­топля.

Запиши за алфавітом назви фруктів, а потім овочів. Склади за вибором 2 речення з будь-якими словами.

6. Прочитай, спиши, вставляючи замість крапок пропущені букви.

 С..годні  в  Л..ні особливий день. Він одержав листа  від  свого зна..мого  ..сипа  Солов..ва. Прочитав  і  пригадав, як вони одного літн..го дня зустрілися біля син..го моря, як весело відпочивали. Їх дружба залишилась на все життя.

Випиши слова — назви дій.

7. Прочитай і подумай, які букви треба вставити замість крапок.

1. ..воник кличе нас до школи. 2. Вода тече  з  ..ерела. 3. ..ерело ..юрчить. 4. Дівчинка дивить­ся  у  ..еркало. 5. Б..оли працюють з ранку до пізнього вечора.

Спиши, вставляючи замість крапок пропущені букви. Добери кілька слів із звуками [дж], [дз].

8.  Добери шість слів з буквами я, ю, є і запиши. Що позначають на письмі букви я, ю, є? Склади і запиши з окремими словами (на вибір) два речення.

9. Прочитай і добери замість крапок із слів для довідок потрібні слова. Спиши.

Комар, муха, бджола — це ….
Ластівка,соловейко, курка — це ….
Щука,  йорж, карась — це .
Тигр, лисиця, вовк — це .
(Слова для довідок: звірі, комахи, птахи, риби)

10. Прочитай  слова і подумай, які сполучення букв треба вставити замість крапок.

л..тчик     бо..вий
Л..ня        ..д
Ст..па       ..рж
ден..к       га..к

Спиши слова, вставляючи замість крапок пропущені  букви. На вибір із будь-якою парою сліів склади речення.

11. Прочитай речення і подумай, які букви треба вставити гість крапок.

1. ..сип Вороб..в учиться в школі  міста Києва. 2. Скриплять під..мні крани будівельних майданчиках. 3. Л..тчик веде бо..ву машину. 4. Снігурі дружно дз..бали горобину.

Спиши речення, вставляючи замість крапок пропущені сполучення букв. Добери споріднені слова до слова будівельник.

12. Добери і запиши по два слова з апострофом після б, в, ш. п, ф та р, що стоїть в кінці складу, перед є, ї, ю, я. Склади і запиши з окремими словами (на вибір) кілька речень.
13. Прочитай і добери замість крапок потрібні за змістом слова.
Зразок. М'яч — річ, а м'ята — рослина.

1. Голуб'ятко — пташка, а в'юн – … . 2. У тварини кличка, а у людини — … . 3. У горобців — горобенята, а у голубів — … .

Спиши. Запиши з пам'яті кілька слів з апострофом.

14. Прочитай і добери замість крапок потрібні слова.

1. Квіти відцвіли і ... . 2. Виполюйте на грядках ... . 3. Пташку від холоду захищає ... . 4. Вес­ною пташки ... собі гнізда.

Спиши, вставляючи замість крапок дібрані слова. Запиши додатково декілька слів з апострофом.

15. Спиши,  вставляючи пропущені букви.

                                              Вечір.
     Сонечко зайшло. Надворі почало т..мніти. На заході небо ч..рвоніло. На сході понад з..леним лісом воно ще с.ніло. Але ніч вже простелилась чорним сукном по с.лу. Бл..щали тільки білі стіни хат проти заходу.
                                                   (С. Васильченко.)

Знайди і випиши слова протилежні за значенням.


16. Запиши слова за алфавітом.

Акула, горобець, їжак, ведмідь, беркут, хрущ, мавпа, дятел, жирафа, соловейко, фазан.

Випиши виділені слова і добери до них слова-ознаки.

17. Прочитай і відгадай загадку.

Підвелася в небо синє
дивна башта у долині.
Усередині — гудіння,
гоготіння, клекотіння,
бо така у ній жарота,
бо така її робота.
День і ніч вона невтомно
варить щось. А зветься .... (Домна)
                                 (Т. Коломієць.)

Випиши слова з подвоєними буквами. Склади і запиши з будь-яким словом речення.

18. Прочитай і спиши.

Весело лягає дорога до гаю.
Нам золотом осінь дорогу встеляє.
Дорога весела пливе повз оселі.
Осінь рум'яна заходить у села.
                                 (М. Стельмах.)

Спиши і підкресли в кожному реченні слово, яке показує про кого або про що говориться в реченні.

19. Прочитай, спиши текст і постав розділові знаки в кінці речень. Дай йому заголовок і запиши.

Прийшла осінь все нижче ходить над землею сонце тварини і рослини готуються зустріти зиму пустіють лани фермери збирають кукурудзу, картоплю, буряки

20. Прочитай. Виділяй голосом кожну закінчену думку.

Восени.
Це було восени хлопці пішли в ліс гуляти який чудовий ліс а скільки пташок сидить на дереві  чого це  вони до купи злетілись птахи зібрались летіти у вирій

Які розділові знаки треба поставити в кінці кожного речення? Як називаються ці речення?
Спиши і постав потрібні розділові знаки в кінці кожного речення.

21. Склади речення з поданими головними членами.

Учні, садили; соловей, співав; юннати, ста­раються; другокласники, допомагають.

Запиши ці речення. Підкресли підмет однією лінією, присудок — двома.

22. Прочитай виразно.

1. Літо, до побачення 2. Здрастуй, рідна шко­ло 3. Всі сили на виконання шкільних завдань

Поясни, які розділові знаки треба поставити в кінці кожного речення. Спиши речення.
Випиши слова з подвоєними буквами і поділи їх рис­ками для переносу.

23. Прочитай.

1. Будьте, діти, мужні і бадьорі 2. Що роблять у школі діти 3. Увечері Сашко читає газети і книжки 4. З чого роблять матерію 5. Старанно виконуй домашні завдання

Спиши і постав потрібні розділові знаки в кін­ці речень.
Випиши слова з буквою ь,  поясни правопис  –ьо-.

24. Склади речення з слів кожного рядка.

косять, овес, фермери
випало, голуб'ятко, з, гнізда
солов'ї, навесні, співають, гарно, ой, як
садку, у, вашому, м'ята, росте, чи

Запиши ці речення і постав потрібні розділові знаки в кінці кожного речення.

25. Прочитай виразно речення.
Випиши їх у такому порядку:
1) розповідні речення, 2) питальні речення, 3) окличні речення. Поясни розділові знаки.

-      Звідки ти і хто такий?
-      Українець я малий.
-      Де живеш ти, хлопче, нині?
-      В тополиній Україні.
-      Ким ти станеш, як зростеш?
-      Вибір є у нас без меж
Але буду вірним сином
Нашій матері – Вкраїні!

26. Прочитай запитання і дай повні відповіді.

Який лісовий звірок сушить гриби на дере­вах?
Які пташенята не знають своєї матері?
Яка дика тварина любить малину?

27. Запиши повні відповіді на запитання. У кожному ре­ченні підкресли головні члени.
У лісі.
Ось і ліс. Чиста й холодна водичка дзюрчала веселим струмочком. Діти знайшли джерельце. Натраплять люди на джерело і покуштують хо­лодної водички. Діти напилися води і залишили біля джерельця кухлик.

Запиши речення по порядку за змістом.
Випиши слова з сполученням букв дз,  дж. У дужках цифрою познач кількість звуків і кількість букв.

28. Прочитай речення, додаючи другорядні члени речення за питаннями.

Прийшла (яка?) осінь. Сонце світить (як?). Дерева стоять (я к і?), йдуть к і?) дощі.

Спиши, вставляючи замість питань, що в дужках, дру­горядні члени. Підкресли в кожному реченні головні члени. Скільки звуків і скільки букв у словах світить,  йдуть.

29. Прочитай і подумай, які розділові знаки треба поста­вити в кінці кожного речення. Як називаються ці ре­чення?

Осінь.
Зів'яли на луках трави з дерев опадає листя пташки збиваються в табуни шпаки покидають свої хатки сотнями сидять на телеграфних дро­тах ластівки

Спиши і постав потрібні розділові знаки в кінці кож­ного речення. Підкресли в них підмет однією лінією, присудок — двома.

30. Склади схеми речень.

1. Дзвінко співають лісові співаки. 2. Попро­щалось ясне сонце з чорною землею.
31. Прочитай  і спиши.

Вже минуло тепле літо. Літня спека часто змі­нювалася на грозові зливи. Улітку ми добре від­почили. Шкода славного літечка!
Знайди і назви слова, що мають спільну частину і близькі за смисловим значенням. Як називаються такі слова? Виділи в них умовною позначкою корені.
Назви у першому реченні головні члени. Постав питан­ня до них.

32. Прочитай.

Ми приїхали на аеродром на світанку. Паса­жири сіли в літак. Ось літак піднімається вгору. Він швидко набирає висоту. Мотори працюють бездоганно. Спокійно гойдається в повітрі ма­шина.

Спиши і постав перед виділеними другорядними члена­ми речення в дужках питання.
33. Розглянь малюнок

Склади і запиши за малюнком п'ять речень про осінь, про відліт птахів: три реченн розповідних, одне питаль­не і одне окличне. Підкресли в кожному реченні головні члени

34. Прочитай.

Коло нашого села березовий ліс. У цьому лісі багато старих беріз і малих берізок.
От і лісничий іде лісовою просікою. Березняк старанно стереже лісник.

Спиши. Назви спільнокореневі слова. Поясни свій вибір. Виділи умовною позначкою корені в цих словах.
Підкресли в тексті односкладові слова.

35. Прочитай. Назви пари слів, в яких змінюються голосні або приголосні звуки.

Віз, кінь, гусінь, муха, комаха, пасіка, пух, пасіці, коня, комасі, вози, мусі, гусені, пушок.

Запиши ці пари слів, познач у них корені, підкресли букви, що позначають звуки, які змінюються.

36. Прочитай і добери замість крапок із слів для довідок потрібні за змістом слова.

Сашків батько командир великого ко­рабля. Раз він узяв у і Сашка. А на кораблі Сашко подружився з ….Він не боявся і штор­му, бо в нього вдача.

Слова для довідок: море, моряцька, моряками, морського.

37. Прочитай і подумай, які букви треба вставити замість крапок.

1.Марійка навесні посадила маленьке д..ревце біля вікна. 2.І виросло з нього в..лике дер..во. 3.У дуба міцна і красива д..ревина. 4. На виставку Сергійко сам зробив дер..в'яний столик.


Спиши, вставляючи замість крапок потрібні букви. Умовною позначкою виділи корені в спільнокореневих словах.

38. Прочитай, Зверни увагу, як змінюється в реченнях слово книжка.

  1. Хто з вас не любить книжки? 2. Книжка всю­ди з нами. 3. З книжкою легко жити і працювати.4. У книжці знайдеш пораду. 5. Шануйте і бере­жіть книжку.

Спиши. Виділи у слові книжка  умовною позначкою за­кінчення.
Склади і запиши питальне речення з словом книжка.

39. Прочитай слова.

Свято, світ, порятунок, рятувати, святкувати, рябий, рятівник, святковий, світлий, рябіти, ря­ботиння, світити.

Випиши спільнокореневі слова групами. Умовною по­значкою виділи в них корені.
Скільки голосних і скільки приголосних звуків у сло­ві світлий? Склади з цим словом речення. Підкресли в ньому другорядні члени речення.

40. Прочитай. Зверни увагу, які звуки змінюються в коре­нях виділених слів.
1. Люди люблять осінь за її щедрі дари. 2. Цієї осені фермери зібрали гарний урожай. 3. Жителі нашого села зібрали гарний урожай картоплі. 4. Робітники  сільського господарства достро­ково закінчили збирати врожай. 4. У доменних печах виплавляють чавун. 6. Робітники борються за те, щоб кожна піч давала щораз більше ча­вуну.

Запиши виділені слова парами. Познач корені в сло­вах кожної пари. Підкресли букви, що позначають зву­ки, які змінюються.
Зразок: Осінь — осені.
До слова дари добери і запиши спільнокореневі слова.

41. Прочитай загадки і відгадай їх. Скажи, які букви про­пущено в словах. Добери до цих слів перевірні слова.

1. Біле — не сніг, з..лене — не луг, кучеряве — не людина.
2. Ніхто не лякає, а вони все тр..мтять.
3. Весь вік пише, а само неп..сьменне.

42. До слів, що означають назви предметів, добери спо­ріднені слова, що означають назви дій та назви ознак предметів.

Зразок. Розум розуміти розумний.
зелень ... ...
черга ... ...
крик ... ...
темнота ... ...
біда    —

Запиши ці слова стовпчиками. Познач у них корені. Назви тверді й м'які приголосні звуки в слові зелень. Скільки звуків і скільки букв у цьому слові?

43. Спиши, виділи корені умовною позначкою. Підкресли букви, що позначають приголосні звуки, які змінюються в коренях слів.

Зразок.. Книга - книзі.
Луг — у лузі, смерека — смереці, рух — у русі,
дорога — дорозі, фіалка — фіалці, вільха — вільсі.

Склади і запиши з окремими словами (на вибір) кіль­ка речень.

44. Прочитай. Зверни увагу, які звуки змінюються в ко­ренях виділених слів.

1.Сергій вискочив по бойовій тривозі на верх­ню палубу в одній смугастій тільняшці. 2. Триво­га підняла на ноги увесь батальйон. 3. В книзі зазвучав заклик до миру і до свідомої праці. 4. Любіть книгу джерело знань.

Спиши. У виділених словах познач корені ї підкресли букви, що позначають звуки, які змінюються.
До слова тривога    добери і запиши спільнокореневі слова.

45. Прочитай слова.

Школяр, шахтар, маляр, шкільний, шахта, ма­лярний, школа, шахтарський, малярство.

Випиши спільнокореневі слова групами. Познач у кожному слові корінь.
Скільки звуків і скільки букв у слові шкільний? Скла­ди з цим словом речення. У реченні підкресли головні члени.

46. Прочитай прислів'я. Простеж, яке слово повторюється в кожному прислів'ї. Усно постав до нього питання і вка­жи закінчення.

1. Правда світліша за сонце. 2. Не шукай прав­ди в інших, коли в тебе її нема. 3. Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає. 4. По правді роби, по правді і буде.

Спиши. Випиши з усіх прислів'їв слово правда  стовп­чиком і виділи позначкою закінчення

47. Прочитай. Спиши, додаючи до виділених слів замість крапок питання. Виділи умовною позначкою закінчення у виділених словах.

Мій (…) батько працює сталеваром. За хо­рошу роботу (…) батькові дали премію. Я люб­лю свого (…) батька. З (…) батьком я ловив улітку рибу.

У першому реченні підкресли головні члени.
Поділи для переносу слово батько.

48. Прочитай. Спиши, у виділених словах познач корінь, закінчення.

Равлик.
Жодна жива істота на світі не носить на собі будиночка, як равлик. Будиночок його і від воро­гів захищає. В ньому він і від дощу і від спеки ховається. У будиночку й після обіду відпочиває. А чим особливо будиночок хороший: куди госпо­дар — туди і він.
                                                                        (О. Бродський.)

До слова будиночок   добери і запиши спільнокореневі слова.

49. Прочитай, змінюючи слово школа   за питаннями, що в дужках. Які закінчення треба додати замість крапок?

1. Ось наша о?) школ.. . 2. (Біля чого?) Біля школ.. сад. 3. Віталій та Тетянка йдуть (куди?) у школ.. . 4. Діти пишаються (чим?) школ.. .      5. Вони вдячні (чому?) школ..  .

Спиши, додаючи замість крапок потрібні закінчення.
У слові знання  визнач кількість складів, звуків, букв. Підкресли букви, які позначають один подовжений звук. Поділи це слово для переносу.

50. Прочитай. Зі слів кожного рядка, змінюючи, де треба, закінчення слів, склади речення і запиши.

1)восени, ходили, в, діти, діброва
2)стояли, дуби, в, осінньому, красивому,
вбрання
3)гладенькі, збирали, діти, жолудь
4)навесні, біля, своєї, домівка, посадив, кожний, кілька, жолудів
5)них, з, виростуть, дубки

У першому реченні підкресли головні члени.

51. Прочитай.

1. Ми входимо у клас і виходимо з класу орга­нізовано. 2. Черговий приходить у клас своєчасно. 3. Учні заходять у майстерню разом з учителем.

Спиши і у виділених словах познач умовною позначкою префікси.
Вимов ненаголошений голосний у корені слова черго­вий. Добери перевірне слово.
52. Розглянь малюнки.





                                                 



Запиши за малюнками назви предметів. Постав над цими словами знак наголосу. Підкресли букви, що по­значають ненаголошені голосні в коренях цих слів. Як можна перевірити написання цих слів?
Склади і запиши з кожним словом речення.


53. Спиши слова і поділи їх рисками  для пере­носу.

1. Завіз, довіз, розвіз, вивіз.
2.Заїхав, приїхав, наїхав, доїхав.

Виділи префікси умовною позначкою.
Склади і запиши з виділеними словами кілька речень.

54. Прочитай. Випиши виділені слова й познач в них пре­фікси умовною позначкою.

     Після жаркого літа в сади приходить хазяйну­вати осінь. Вона потай від людей перемальовує на деревах листя на жовте, руде, червоне.
       Обважнілий від плодів стоїть сад. Навіть під­пірки довелося поставити під гілки. Цього літа вродило фруктів дуже рясно.
                                                       (О. Копиленко.)

Поділи виділені слова для переносу. До слова хазяйнувати добери і запиши спільнокореневі слова.


55. Прочитай.

На білу гречку впали роси,
веселі бджоли одгули.
Замовкло поле стоголосе
в обіймах золотої мли.
                                      (М. Рильський.)

Випиши слова з префіксами. Поділи їх для переносу. Склади і запиши кілька речень з цими словами (на вибір).


56. Прочитай. Спиши, додаючи до слів замість крапок один з префіксів: ви-,  з-,  при-.  Виділи префікси умов­ною позначкою.

Хлопці завзято взялися до   ..готовлення пта­шиної їдальні.  ..найшли дошку й  ..били низень­кі борти, щоб вітер насіння не  ..дував.   ..в'язали по кутках чотири мотузки, на яких висітиме дош­ка. От і готова «їдальня».
                                                       (За О. Копиленком.)        Назви букви і вимов звуки у слові  їдальня.

57. Прочитай. Поясни, якого значення надають поданим словам префікси.

Вилазити – залазити;
вгадати — загадати;
об­ступити — наступити;
обгородити — нагородити;
подорожній — придорожній;
придуманий — на­думаний.

Спиши. Виділи префікси умовною позначкою. Склади і запиши кілька речень з окремими словами (на вибір)

58. До поданих слів добери слова з протилежним значен­ням. Запиши слова стовпчиками і виділи в них префікси умовною позначкою.

Зразок. Вийду - зайду.

насиплю —…        приїду —
занесу — ...           виллю — ...
розгорну —       вийду — …
вилізу — ...           закрию — ...

Склади і запиши кілька речень з окремими словами (на вибір).


59. Від слів брати,  садити,  копати  утвори нові слова за допомогою префіксів ви-,  за-,  пере-.

Запиши утворені слова і познач префікси. Склади і за­пиши кілька речень з окремими словами (на вибір).

60. Прочитай і заміни кожне сполучення слів одним сло­вом. Запиши ці слова і познач в них префікси.

Зразок. Став старим постарів.

Став старим. Зробився блідим. Став здоровим. Вніс плату, Почав співати. Одержав перемогу. Викликав радість.

Скажи, як пишуться префікси з словами?
Склади і запиши питальне речення з словом   заплатив.


61. Спиши загадки, змінюючи за питаннями іменники, що в дужках. Познач відмінок цих іменників.
1.Стоїть хлопчик (під чим?) під (пеньок),
    накрив (що?) (голова) (чим?) (брильок).
2.        ч о м у?) У (ліс) родилася,
       ч о му?) в (майстерня) робилася,
      а (в чому?) в (рука) плаче.
3.     Літом   чом у?) у (шуба), зимою    ч ом у?) в (шапка).
4.     Не розбивши (чого?) (горщик), не з'їси (чого?)  (кашка).
Запиши відгадки. Скажи, до якої частини мови належать ці слова.


62. Прочитай іменники. Добери прикметники, що нази­вають ознаку поданих предметів. Запиши слова стовпчиками.
яблуко —              сонце — ...
тарілка —              стіл —
чайник —              чашка — …
63. Прочитай. Спиши, у виділених словах познач пре­фікси.

                     День.
День, як пісенька весела,
обходив міста і села.
Кожен двір і кожен дім
світлом виповнив своїм.
В кожні очі зазирнув
і спитати не забув:
«Що сьогодні ти зробив,
чи не марно день прожив?»
                                 (В. Струтинський.)

Визнач звуки і букви у слові пісенька.


64. Прочитай. Спиши, у виділених словах познач суфікси. Якого значення надають словам ці суфікси?

Зайчик.
От лісок. Росте ялинка. Біжить зайчик-побігайчик. А ось і вітерець дмухнув. Ялинка заше­лестіла. Зайчик злякався. Підвівся на лапки і слухає. А в лісі знову тихо. Зрадів зайчик і почав гризти кору на дикій яблуньці.

Випиши слова з префіксами. Познач префікси умовними позначками.

65. До кожного слова добери спільнокореневі слова і за­пиши. Виділи умовною позначкою суфікси.
Зразок:  Школа - школяр, шкільний.
Сонце. Вітер. Вода. Зелень.

Склади з окремими словами (на вибір) два розповід­них речення і запиши.
66. Прочитай.

Білесенькі сніжиночки,
вродились ми з води;
легенькі, як пушиночки,
спустилися сюди.
Тепер ми хочем спатоньки,
як дітоньки малі.
І линемо до матінки —
до любої землі.
              Але вітрець буйнесенький
жене та крутить нас.
Не дми, не дми, дурнесенький,
бо вже нам спати час.
(М. Вороний.)
Випиши виділені слова і познач в них корені, суфікси і закінчення.
Склади і запиши з цими словами (на вибір) кілька речень.
Підкресли в них підмети однією лінією, присудки — двома лініями.

67. Утвори слова і запиши.
Зразок:   Заморський.


Префікс: за-, на-, над-, при-.
Корінь: -мор-, -зем-, -вод-, -береж-.
Суфікс: -ськ-, -н-, -н-, -н-.
Закінчення: -ий, -ий, -ий, -ий.

Пригадай, за допомогою яких частин слова утворюють­ся нові слова. Що  називається префіксом, суфіксом?
Склади два-три речення з поданими словами (на ви­бір).


Немає коментарів:

Дописати коментар