вівторок, 24 лютого 2015 р.

Методи роботи зі словниковими словами

Традиційні методи

Обираючи     методичний  інструментарій         для      засвоєння графічного     образу            словникового            слова, слід     звернути        увагу на        використання           традиційних  методів          і           прийомів.
1.Пояснення     лексичного    значення       слова.
2.Наголошення на особливостях правопису      (зорове сприй-мання: на        дошці,            у          підручнику,    на        картці з          малюнком).
3. Звуко-буквений аналіз слова, списування,   наголошення на        різниці           між     написанням  і           вимовою.
4. Складання     словосполучень,       речень.
5. Визначення   граматичних категорій        (рід,    число, відмінок тощо).
6.Списування:супроводжуване       усним орфографічним         коментарем;наближене    до        зорового        диктанту;   творче            (вставити       букви, записати        певні   слова, дописати     відсутній        склад  тощо).
7.Мовні ігри             ребуси,           кросворди,     анаграми,      граматичні приклади,      словотворчі   вправи           та        ін.
8.         Диктанти.
Зоровий диктант
Учні     читають зоровий диктант         слово  відповідно     до        правил        орфографії,промовляють написане на картці словникове    слово  з виділеною    орфограмою  та            записують      його    в          робочий         зошит.
Малюнковий диктант
Учитель          демонструє    картку-малюнок,       діти     називають зображений  предмет,        визначають,  як        писати слово, тазаписують    його.   Такий   варіант роботи доцільно застосовувати  в  1класі.У 2класі   можна  дещо   ускладнити    завдання.      Учитель демонструє    картку         малюнок,       діти     називають     зображений предмет,визначають наголос,записують слово, підкреслюють букву, яку  треба  запам’ятати.
Для     учнів   3—4    класів підійде такий  варіант роботи.
Учитель          демонструє    картку-малюнок,       діти     самостійно    записують    слово, визначають наголос,підкреслюють букву,що позначає ненаголошений голосний,який    не       перевіряється  наголосом,або  інші     букви, які       треба  запам’ятати.
Вибірковий диктант (малюнковий, зоровий, слуховий)
Учитель пропонує дітям  малюнки або картки,  на яких записані словникові     слова  з          пропущеними           буквами.
Завдання       учнів:
записати тільки назви  професій;  
записати тільки назви  тварин;       
записати   назви  рослин;       
записати  дні      тижня і т.д.      
Диктант із пам’яті
Завдання для учнів   може  бути,   наприклад,    таким: записати з пам’яті словникові     слова, які є назвами птахів;
записати з пам’яті словникові слова, у яких у ненаголошеному складі потрібно   писати     букву  е;
записати з пам’яті словникові     слова, у яких    у ненаголошеному складі потрібно    писати букву  и і т.д.
Диктант із використанням загадок
Учитель читає  загадки, діти записують відгадки.
Диктант із коментарем
Учитель називає словникове слово, один з учнів коментує його написання,арешта дітей   записують слово  в зошити.
Творчий диктант
Учитель читає  пояснення до словникового слова, діти відгадують, про яке слово  йдеться,    і  записують  його.
Наприклад:
Предмет, який допомагає сховатися від дощу.  (Парасолька.)
Столиця України.  (Київ.)
Перший день тижня. (Понеділок.)
Птах із довгим дзьобом та довгими ногами. (Лелека.)
Виріб із борошна з  начинкою.     (Пиріг.)
Перший місяць  осені.  (Вересень.)
Творчі диктанти        можуть           проводитися  і           так.
«Відгадай слово за синонімом»
Учитель називає синонім до словникового слова, учні відгадують його і записують слова  парами.
Наприклад:
Обрій  (горизонт)
Чорногуз        (лелека)
Клекотіти       (кипіти)
Громада         (колектив)
Машина         (автомобіль)
Гуркотіти        (гриміти)
Диктант «Ребуси»
Учитель показує картку-ребус, діти відгадують слово,пояснюють, як прочитати ребус, називають слово  і записують відгадку в зошит.
Диктант «Спільнокореневі слова»
Учитель називає словникове    слово, а діти записують спільнокореневі  до нього  слова, виділяють      орфограми.
Контрольний диктант
проводиться  наприкінці  вивчення певної теми.  Такий вид роботи створює мотивацію   для запам’ятовування    правопису     словникових  слів.
Інноваційні методи

Підвищенню  ефективності засвоєння словникових  слів значною мірою сприяє            використання інноваційних технологій:   інтерактивних форм   роботи,технології       критичного мислення.
Заохочення,створення яскравих наочно-образних уявлень,навчально-пізнавальна      гра,       створення ситуації успіху,проблемної ситуації,спонукання до пошуку альтернативних      рішень,виконання різноманітних творчих завдань,створення ситуації взаємодопомоги        це прийоми,які дозволяють  реалізувати індивідуально-особистісний підхід у навчанні.       Застосовуючи їх під час роботи над словниковими словами,учитель активізує пізнавальну   діяльність школярів,зробить словникову роботу цікавою для дітей.
Робота в парах  сприяє розвитку навичок спілкування,формує вміння висловлюватись,      переконувати,вести дискусію.Обговорення матеріалу з однокласником дає можливість краще зрозуміти те,що вивчається.Завдяки такій формі  діти вчаться співробітництва(слухати,підтримувати розмову,досягати згоди, домовлятися);однокласники стають  друзями(піклуються одне про одного,допомагають,довіряють).До того ж,учні набувають навичок  альтернативного пошуку розв’язання   проблемних  ситуацій.
Використовуючи парну форму роботи,доцільно дозволити дітям перемовлятися,      підходити одне до одного,обмінюватися думками.Це сприяє розвитку самоповаги,формує    почуття особистої гідності.
Робота в парах  є підготовчим  етапом до роботи в групах.Доцільним є використання     таких вправ для парної роботи.
Вправа «перевір мене»
Учні     пишуть під диктовку вчителя словникові слова,потім обмінюються зошитами і перевіряють  правильністьвиконання     роботи            однокласником.
Гра «початок — кінець»
Учні дають завдання  одне   одному: відгадати словникове слово за першою та   останньою     буквами.
Вправа «спробуй повтори!»
перший          учень  називає          словникове    слово. Другий учень повторює це слово  й додає  своє.   Перший учень  повторює вже  два слова  й додає  своє. Повторити      ланцюжок слів стає дедалі складніше,оскільки він весь час подовжується.
Робота зі словниками
Робота з орфографічним словником(відшукати задане слово, перевірити його правопис);
робота з тлумачним словником (відшукати задане слово,з’ясувати його тлумачення).
Складання сенкану до словникового слова
пара отримує словникове слово  і складає сенкан за таким алгоритмом:
1.Один  іменник                 назва  поняття.
2. Два     прикметники         опис    поняття.
3. Три      дієслова                 визначення   дії.
4. Фраза з  чотирьох        слів,    яка      виражає         тему.
5. Одне   слово  (синонім до назви  теми), яке відображає зміст чи формулює      висновок.
Наприклад:
Айстра.
Запашна,рожева.
Квітує, росте,  зацвітає.
Айстри схожі   на        зірочки.
Квітка.
Кожна пара    презентує       свій     сенкан.
Гра «будь уважним»
Треба  відшукати правильно     написане       слово.
Наприклад:
Герой, гирой, гірой.
чиревики,      черевики,      черивики.
Дициметр,     децеметр,      дециметр.
призидент,    президент,     презедент.

Немає коментарів:

Дописати коментар