четвер, 5 лютого 2015 р.

Мовна скарбничка

1. Утворити якнайбільше нових слів із букв слова магазин(низ, зима, газ, маг, гам); ведмідь(мед, мідь, дім, дід).
2. Додавши дзвінкий приголосний, утворити нові слова від таких слів: коса (косар), рука (рукав), бук-ва (буквар), вір(звір), гра(грам), лин(млин).
3. Додавши глухий приголосний, утворити нові слова від таких слів: чума (чумак), коза (козак), буря (буряк), трава (страва), гра (грак), мак (смак), міх (сміх), лан (план), лід (плід), порт (спорт).
4. Чи однакова кількість звуків у сло-вах ясноі рясно, ящикта лящик, миюі милю? Довести своє твер-дження.
5. Який звук може позначитися аж п’ятьма буквами? (Звук[й] може позначатися буквами я, ю, є, ї, й.)
6. Чи є однакові звуки у парах слів: лось — ліс, джміль — джем, чаш-ка — лящ, гай — як, їда — сій, лак — ляк, мій — їм? Якщо є, то які саме?
7. Яке буквосполучення (йочи ьо) може стояти на початку слова або складу, а яке — ні? Чому?
8. Назвати слово, в якому один звук позначається трьома буквами. (Дзьоб — [дз’])
9. Назвати слова, які читаються од-наково зліва направо і справа налі-во. (Дід, біб, вів, око, піп, зараз...)
10. Назвати слова, в яких останній звук позначається двома буква-ми. (Сіль, день, пень...)
11. Назвати слова, в яких два останні звуки позначаються однією літе-рою. (Армія, подія, моя, ательє...)
12. Як написати слово робота п’ятьма літерами? Чотирма? (Праця, труд)
13. Змінивши один приголосний звук на інший, перетворити свійську тварину, якавідзначається впер-тістю, на птаха. (Осел — орел)
14. Що стоїть посеред Одеси? (Звук[е])
15. Чого немає у вола, а є в корови, кози, коня? (Звук[е])
16. Із назв яких двох букв можна при-готувати смачну їжу? (Ка-ша)
17. В якому слові — сорок голосних? (Сорок-а)
18. Що ми чуємо у кінці «перерви»? (Перерва — звук[а]) А на початку уроку? (Звук[у])
19. Яке слово складається із семи од-накових букв? (Сім’-я)
20. Від назв яких двох букв стає жар-ко, гаряче? (Пе-че)
21. Чи можна кішку перетворити на мишку? (Можна, змінюючи щоразу один звук у наступному слові: кіш-ка — кашка — шашка — шишка — мишка)
22. Чому звук [й] називають «хитрим» звуком? (Тому, що він ховається в літерах я, ю, є, ї)
23. Чого багато має болото, менше має озеро, ще менше — море, і зовсім не має річка? (Букви О)
24. Яке слово складається з двох нот? (До-ля)
25. Які букви ображаються на те, що вони не пишуться на початку сло-ва? (Ь та літера И, якою почина-ється лише слово «ирій»)
26. Дібрати односкладові слова без жодного приголосного. (а, і, у...)
27. Які три частини мови мають спільний корінь? (Іменник, займенник, прийменник)
28. Назвати частини мови, які мають спільний суфікс. (Іменник, прикмет-ник, займенник,числівник, прислівник, прийменник, сполучник)
29. Відгадати слова.
а) Корінь мій знаходиться в «ціні»,
Префікс дай від «оклику» мені,
Суфікс — від «лінійки» чи від «зірки»,
Разом — результати перевірки. (Оцінка)
б) Корінь — з «підкладки»,
Префікс — з «обшивки»,
Суфікс — з «косинки»,
А все разом — для книжки. (Обкладинка)
в) Слово складається з двох частин: перша частина — корінь слова учи-тися, друга — суфікс слова в’язень. Ціле слово — синонім слова шко-ляр. (Учень)
30. Чи однакові префікси у словах: над-земний, надіслати, надувний, на-дати, надрізати, надірвати? (Пре-фікс на-: надувний, надати; префікс над: надземний, надрізати; префікс наді-: надіслати, надірвати)
31. Назвати два синоніми до слова «алфавіт». (Азбука, абетка)
32. Який синонім слова теперне змі-нює свого значення, якщо його прочитати справа наліво? (За-раз)
33. Які ключі до неба добираються (Журавлині)
34. Якою голкою не пошиєш сороч-ки? (Голкою ялинки, їжака)
35. До поданих загальних назв дібрати іменники — власні назви.
• Письменник... (М. Стельмах, Г. Тютюнник...)
• Місто... (Одеса, Київ, Львів...)
• Річка... (Серет, Дніпро, Прип’ять...)
• Країна... (Україна, Польща, Ан-глія...)
• Журнал... («Малятко», «Барвінок», «Соняшник»...)
36. Які три займенники найчистіші? (Ви-ми-ти)
37. Я — спереду, я — ззаду, а посередині — назва породи коня. Разом буде назва країни. (Я-поні-я

Немає коментарів:

Дописати коментар