пʼятниця, 18 березня 2016 р.

тематичне оцінювання 2 клас



Тема «Звуки і букви»

1) Гра «Розсипанка» З поданих складів збери слова, запиши їх, виділи приголосні звуки схемою: твердий -, м’який =, пом’якшений = ка, ло, та, міс, во, вес, но, ту, на,річ, то, лі, си, сі, ли, мА, зи, ба, ва, ри.
2) Гра «слово в слові» Робота виконується за варіантами. Із літер поданого слова склади нові слова, постав наголос. Наприклад горизонт: гори, нори, низ, зони, тон, рог і т.д. велосипед: село, вело, весло, лови, оси і т.д.
3) Складання чистомовки навпаки
а) Додому йде коза – за, за.
     Дід підганяє козу – зу, зу.
     Що взяти у кози -  зи, зи.
     Дали яблучка козі –зі, зі.
б) з поданими складами утвори нові слова.
    - щоб склад був на початку слова, всередині в кінці.
   - склади слова зі складом зі – трискладове, за – односкладове,
зу – двоскладове, зи -  трискладове, склад в кінці слова з одним із складів.
4) Мовні загадки. Записати слова відгадки через риску, підкреслити букви, які відрізняють зміст слова.
- З «і» живуть у ньому люди    Дим – дім
       З «и» злітає він у небо.
-З «и» я плаваю у морі    кіт –кит
       З «і» - ловлю мишей в коморі
     - З «н» - частина доби     ніч – піч
       З « п» - що гріє щозими
     - З «ж» у бджілки є, з «с» - жиром стає
                                                жало – сало
     - З «м» в городі росте, з «р» у річці живе
                                                 мак – рак
5) Гра « Із слова по букві»
Дані слова. Скласти нове слово з 1,2,3,4,5 букви.
Зима, вз, кір, марка, дрова – зірка, іскра, сніг, вхід, край – іній.
Діти, ляда, кит, море, канал –детел, Лак, дим, сім, носос, бітон, -лімон.
Зроби звукову схему утворених слів.
6) «Звукові і буквені рівності і нерівності»
а) Подані слова записати в стовпчики
букв = звуків    букв > звуків    букв < звуків.
Сьогодні, п’ять, дитина, дзвінок, моди, армія, щока, кущ, ім’я, кукурудза, яма, їх, їдять.
б) скласти по 2 рівняння і нерівностей своїх власних.
7) Творчі диктанти.
а) «Стрічечки» Записана «стрічечка слів» розділи на окремі слова, щоб останній склад першого слова був початком другого.
ми лошапками нардинявчик.
б) придумати самому слова, так, щоб остання буква першого слова була початком  другого.
кіт ра ва рус упартазія н тар ибак актус.
в) поставити наголос в словах, кількість складів.
8) Склади місцями поміняй і слово нове прочитай.
Діти під диктовку записують слова в стовпчик, міняють склади місцями, через риску записують нові слова:
нора – рано
трава – ватра                       товар – варто
комар –марко                     лапи – пила
ріка – карі                            ноша – шана
води –диво                          трохи – хитро
сіли – лисі                             рама – мара
лосі – сіло                             липа – пали
9) «Кодування слів». В зошиті діти записують тільки цифри в рядок, через риску треба написати літеру, що відповідає № в абетці і скласти слова.
17, 1, 17, 1 – мама
6, 19, 2, 21, 19 – добро
17, 19, 3,1 – мова
22, 16, 19, 3, 19 – слово
23, 1, 23, 19 – тато.
10) Гра «Перекладач» Перекласти слова з російської мови українською, підкреслити в словах українською мовою букви, щ відрізняються від російської мови.
  Щоб виконати ці завдання, діти повинні знати алфавіт, голосні і приголосні звуки і букви, якими вони позначаються, буквений і звуковий запис слів, подія слів на склади і визначення їх кількості. Для цього на всіх робочих уроках діти виконують практично – тренувальні вправи, але на уроках тематичного оцінювання вони не дублюються. Самі прийоми виконання автоматизуються.
  Тема «Текст. Види текстів. Частини тексту. Широка і вузька тема». Головна думка тексту. «Складання плану текста. Діалог».
  Різноманітність понять, тренувальних вправ формує в учнів мовленеві компетентності, соціально – комунікативну, пізновально –розвиваючу діяльність.
1) Скласти текст за питаннями і визначити його тип.
 - Яка настала пора року?
 - Яке стало повітря?
- Куди поділися птахи?
- Яке небо?
- Які на, ньому хмарки?
- Яке листя стало з’являтися на деревах?
- Що відбувається на полях, в садах?
2) Написати основну частину за зачином і кінцівкою.
3) Визначення типу тексту (дається декілька текстів описів, міркувань, розповідей і зробити аналіз
 за сталим кліше:
Я вважаю, що це текст – розповідь. Тому, що в ньому розповідається про першокласників.
Таким чином, що текст – розповідь можна зробити висновок, містить конкретні факти, події, пригоди.
4) Складання текстів за вузькою і широкою темами «Ліс», «Одинока берізка», «Життя птахів в лісі восени».
5) Складання діалогів:
а) пронумерувати порядок реплік;
б) за відповідями скласти репліки – питання:
- У нас не було урока української мови.
- Чому ти прийшла додому раніше?
- Ця книжка коштує шістнадцять гривень.
- Скажіть будь ласка, скільки коштує ця книга?
6) Складання текстів за прислів’ями:
Що посієш, те й пожнеш.
Природа одному мати, а другому мачуха.
Тема «Речення» вимагає від дитини великий об'єм словникового запасу, практичних умінь будувати речення, виділяти їх в групи за метою висловлювання, визначати головні і другорядні члени речення, встановлювати за допомогою питань зв’язок між словами.
При виконанні завдань з тематичного оцінювання теми «Речення» пропоную такі  творчі види роботи.
1) Перебудова речень.
а) в спонукальні:
Діти люблять і вивчають рідну мову. Учні дотримуються правил поведінки у школі.
2) Скласти речення за питаннями:
     Хто? Що робив? З ким? Де?
3) Скласти речення за парами слів:
     (Хто?) ведмідь (що робить?) запасає;
запасає (коли?) восени;
запасає (чого?) жиру;
запасає (скільки?) багато.
4) Складання речень за схемою:
 
В осінньому лісі співають останні пташки.
5) З простих речень скласти складне речення, використовуючи сполучні слова:
Льоня навчається у другому класі, (але) Він був маленьким на зріст. Сонце уже припікало добре. Сніг в ліс лежав щільно і нерухомо (та).
6) Доповни речення порівняннями.
Підкресли їх основу.
Голос дівчини бринів, як (бандура). Шумлять хліба в полі, наче (океан). Озеро виблискує на сонці, ніби (діамант).
7) Заміни виділені слова в реченнях поданими в дужках словосполученнями.
Прийшла осінь. Пожовтіло листя на березах, почервоніло на осинах. Сонце вже не пекло, а пригрівало. (зайнялося багрянцем, стояла на порозі, ласкаво пестило).
8) Пошир речення однорідними членами, замінюючи виділені слова конкретними предметами.
У садах зріють фрукти. В гущавині старих дубів здіймають галас птахи.

9) Прочитай текст і запиши його одним реченням.
У поле вийшли трактори. Вони наввипередки орють прогріту сонцем землю.
10) Робота з деформованим текстом.
- Клен, узліссі, на, сумний, стоїть, і замріяний.
- Вронить, лист, вирізьблений, іноді тихо.
11) Склади питання до діалогу за відповідями.
- Я навчаюсь у четвертому класі.
- Мою вчительку звуть Юлія Вікторівна.
- До школи я ходжу пішки.
- Мій улюблений предмет українська мова.
12) Зроби поширені речення і запиши їх.
Надійшла осінь. Пожовкла трава. Подув вітерець. Хмаринки розповзлися по небу. Йде дощик.
Робота над темою «Слово» спрямована на формування зв’язного мовлення, збагачення активного словника учня, культури мовлення. Ця тема вчить дітей визначати лексичне значення слова, відрізняти багатозначні слова від однозначних, вживання слів в прямому і переносному значенні, правильно вживати синоніми, антоніми, омоніми, вміти пояснювати фразеологізми.
На уроках з перевірки знань з теми «Слово» учні з задоволенням і творчим підходом виконують такі завдання.
1. Робота зі словниками:
а) До слів із словника; автомобіль, Батьківщина, виразно, чітко, ворота, вогнище, горизонт, тривога, шофер, дитина. Запиши поруч синоніми                          ( використовують словник синонімів ).
б) Робота з етимологічними словниками:
- знайди слова які позначають назви днів тижня; зимових, осінніх, весняних, літніх місяців, назви фруктів; шкільних речей, видів транспорту. – запиши своїми словами тлумачення.
2. Гра «Утвори нове слово»
а) підкреслені склади, склади в слово.
Асфальт + неділя + трамвай = фанера.
Кипіти + пшениця + черешня = кишеня.
Фартух + барабан = фарба.
б) з частин слова:
Спочатку рахує по два
Далі - ноту співа
Потім – птах вимовляє
А разом від дощу ховає
парасолька
лісник – корінь.
під’їзд – префікс
грибок – суфікс.
3. Асоціативні диктанти.
Новий  рік – ялинка.
Учень – щоденник.
Літо – небо.
Музика – пісня.
4. Робота з анаграмами – утвори слово, добери синоніми і антоніми.
еголк – легко – важно.
итанди – дитина –малюк, дорослий.
5. Придумай і запиши по 2 слова, які складають:
а) тільки з кореня;
б)) з кореня і суфікса;
в) кореня, суфікса і закінчення;
г) кореня, суфікса, префікса і закінчення.
6. Гра «Гніздо споріднених слів».
Добери споріднені слова до слів:
читанка, бережок, сова, син, школа, йти, казати.
7. У споріднених словах виділи корінь:
- бережливий, бережок, бережений, бережливість.
- сирість, сирник, сирий, відсиріти.
8. До слова – відгадки підібрати споріднені слова:
Прикметник.
Біле – не сніг, зелене – не луг, кучеряве – не людина (береза, березовий).
Ніхто не лякає, а вони тремтять (листя, листяний).
9. Підкресли із споріднених слів перевірне слово.
- вишня, вишеньки, вишневий;
- веселка, веселий, веселити, весело;
- кричати, крикливий, крикнути.
10. Розгадування кросвордів, сканвордів, головоломок, чайнворди, ребуси.
а) абрикос – дослідник всесвіту (космонавт) – машина (автомобіль – знак в виразах (більше – неприємний на дотик, шершавий).
б) – четвересень ( четвер, вересень);
   - предметно ( предмет, метро);
  - ім’яриназад (ім’я, Ярина, назад);
в) Г1   НИК (годинник);
    ,7 Я       (сім’я);
дмідь     (ведмідь);
Ме3  и=о  (метро);
-       (шістнадцять).
11. Шаради:
- Назва букви б (бе);
 - Суфікс прикметника міцний;
- Буква, що стоїть після букви ж (з);
- Суфікс іменника картоплина – бензин.
Можна ускладнити завдання підбором синонімів бензин – паливо.
12. Логогриф – шарада, для розв’язання якої необхідно відшукати загадане слово, що може мати різні значення після перестановки чи опущення складів, літер.
- Полохлива, струнка з роду оленів вона, Коли ж зміним «к» на «з» птах у лісі закує (косуля – зозуля).
- відшукування слів у слові бібліотека, кватирка, кілограм, кілометр, тривога, портфель, телеграма.
13. Робота з фразеологізмами.
- Запиши пояснення, з’єднавши вирази стрілочками:
Клювати носом; дуже страшно;
Задирати носа; багато базікати;
Прикусити язика; спати сидячи;
Мати довгий язик; хвалькуватий;
Тримати себе в руках; помовчати;
Мороз по шкірі пробіг; бути стриманим.
14. Гра «Утвори нове слово».
Буква в кінці змінює його значення:
Кома… - комар
їжа… - їжак;
сум… - сума;
прес… - преса.
Коротко поясни значення утворених слів.
15. Редагування тексту. Встав в речення синоніми, які ти вважаєш найвлучнішими. Запиши утворене речення.
      Над селом (розвиднялося, дніло, сиріло, світало, займався ранок);
(Велике, велетенське, чимале, здоровенне, несміливе) сонце ледь визирнувши з-за (обрію, горизонту, виднокруга ) чемно, ввічливо, привітно, шанобливо, люб’язно) привіталося з природою.
16. «Синонімічний» і «антонімічні» диктанти:
а) синоніми;
гарно- (красиво, чудово, естетично, прекрасно);
дім – (споруда, оселя, будинок, приміщення, будівля, палац).
б) антоніми;
стою – біжу, рухаюся, мчуся;
хороший – поганий, вередливий, невихований.
17. Склади речення де слова будуть вживатися в переносному значенні.
Свіжий хліб привозять вранці до магазин.
Директор мав свіжий вигляд. (свіжий комірець у сорочки, свіжий номер газети);
Золотий ланцюжок прикрашав жінку;
Золотим серпанком сонечко глянуло на землю;
У хлопчика золотий характер;
Рясні сходи вівса;
На Jанку були гранітні сходи.
18. Ввести в речення омоніми.
Найтепліша груба у звірів – це шуба;
Дівчинка була груба і нечемна.
19. Заміни вираз одним словом, в нових словах визначи корінь і закінчення, добери споріднені слова, іменник, прикметник, дієслово:
Що дає всім найбільша зірка Всесвіту (сонце – тепло).
Тепло  - теплий, теплішає.
20. Асоціативні  диктанти:
Новий рік – ялинка;
Літак – небо;
півень – курка;
музика – листя;
човен – вода.
Безмежну кількість завдань можна використовувати при вивченні теми: «Частини мови» Але з формуванням навичок практичного визначення категорії роду, числа, відмінку, особи, дієвідміни, треба навчити дітей грамотно писати закінчення іменників, прикметників, дієслів, правопис префіксів в дієсловах і прикметниках.
Іменник:
1) Склади слова. З’єднай частини слів лініями, щоб утворилися слова. Запиши, визнач рід, постав у множині.
тепло баба коро тіл
ас шка диво пад
порт фальт термо вай
рома фель місто метр
куль воз чисто цвіт
2) Гра « Перекладач» Переклади українською мовою, визнач рід в російській і в українській мові. З іменниками рід яких не співпадає в російській мові склади речення, постав їх в орудному відмінку.
Одеяло, лес, карман, тополь, собака, одуванчик, ландыш.
3) Виправ помилки. Комп’ютер розподілив іменники за родами.
    ж. р. Микола, дошка, парта, читання;
    ч. р. піч, козак, сироп, мрія, зошит, олівець;
     с. р. озеро, Юрко, братерство, єднання.
4) Визнач позначкою «однина, множина». Іменники які вживають тільки в однині, або тільки у множині.
Масло, гроші, канікули, іменини,молодь, дітвора, граблі, золото, олія, читання, доброта, окуляри, молодь.
5) Запиши по три іменника, що означають назви:
людей (лікар, учень, дочка);
тварин, машин, рослин, явищ природи, подій, почуття людей.
6) Прочитай вірш. Випиши іменники. Назви рослин, зроби повний граматичний розбір.
Навкруги казкові шати -
Сиве плетиво гілок.
Спробуй зразу відгадати,
Де тут в’яз, а де дубок.
Де калина, де шипшина
де черешенька мала?
7) Прочитай текст. Заміни виділені слова антонімами і запиши. Визнач рід, відмінок антонімів.
Настала весна. У перелітних пташок – радість. Вони летять на батьківщину.
 8) За допомогою префіксів утвори нові іменники, постав їх в родовому, давальному, орудному відмінках.
Береза – підберезник, підберезника, підберезнику, підберезником.
Сніг – підсніжник….
Хмара – безхмар’я;
Смерть – безсмертник;
Сон – безсоння;
Кара – безкарність.
9) Склади з кожної групи слів речення, ставляючи іменники жіночого роду в орудному відмінку, виділи закінчення.
- Українські, господині, славляться, гостинність, привітність;
- Хліб, сіль, й, зустрічають, з, гостей;
- Щирість, доброта, з, друзів, і, вітають;
- Радість, повага, гості, згадують, з, українську, землю;
- Сидіти, груша, під, вдень;
- Думати, над, треба, задача;
- Милуватися, лілія, над, гарною, водою.
10. Постав у дужках іменники у знахідному відмінку. Склади речення з утвореними словосполученнями.
Побачити (зозуля). Любити (матуся). Захищати (Україна). Читати про (природа).
11) Постав подані іменники в родовому відмінку. Підкресли букви, які чергуються.
Кіт, гусінь, міль, юність, поміч, річ, сіль.
12) Доповни словосполучення, визнач відмінок іменників.
Гримить (над чим?)…
Подарую (кому?)…
Сидить (на чому?)...
Зустрів (кого?)…
Багато (чого?)…
13)  Запиши словосполучення, поставивши іменники в множині, в потрібному відмінку. Визнач відмінок.
Багато (вишня). Немає (знання). Кілька (вікно). Багато (озеро). Побачили (суддя). П’ять (століття).
14) Написати 3 іменника за програмою.
ч. р. одн. М. в. – у класі;
с. р. мн. Д. в. – у класі;
ж. р. од. Р. в. – у класі;
ж. р. мн. О. в. – у класі;
с. р. мн. З. в. – у класі.
Перевіряючи знання з теми: « Прикметник», обов’язково добираю завдання, які збагачують емоційно – естетичне забарвлення писемного мовлення і словника дітей.
1) Добрати до поданих іменників якнайбільше влучних ознак, виділити в прикметниках закінчення, визначити рід.
Сонце (яке?)…. Лимон (який?)…. Зірки (які?)…. Зима (яка?)…. Небо (яке?)…. Людина (яка?).
2) За поданими прикметниками допиши іменник.
- Свіже, чисте, прозоре, прохолодне (повітря);
- Житній, свіжий, смачний, духмяний…;
- Тепле, яскраве, весняне….
3) Виписати в одну колонку словосполучення прикметників з іменниками у прямому значенні, а в другу в переносному:
Ясне сонце, пухнастий сніг, дикий виноград, привітний погляд, свіжа газета, чорна ніч, шовкові кучері, чарівна усмішка, солодкі груші, чисте поле, солодка мова, залізна брама, золотий характер.
4) Утворити від поданих іменників прикметники  в однині жіночого роду дописати до нього іменник.
весна – весняна пісня;
гора – гірська долина;
північ – північна зірка;
яблуко – яблучна бабна;
 дорога – дорожня пригода.
5) Випиши з прислів’їв парами прикметники антоніми, постав в орудному відмінку, визнач закінчення.
- Вогонь – добрий слуга, але поганий хазяїн;
- Маленька праця, краща а велике безділля;
- Рання пташка росу п’є, а пізня сльози ллє;
- Добрий – поганий – добрим, поганим.
6) Подані словосполучення заміни за зразком і запиши. Виділи закінчення прикметників.
Зразок: Квітки з поля – польові квіти.;
Пісні солов’я. Кора дуба. Зарості очерету. Поля пшениці. Хліб з жита. Плаття з шовку. Книга з бібліотеки.
Словосполучення утворені постав в орудному, давальному, знахідному відмінку.
7) Від іменників утвори прикметники з суфіксами –ськ-, -зьк-, -цьк- Склади словосполучення чоловічого роду.
Київ-Київський метрополітен.;
Україна, козак, Запоріжжя, чумак, читач, Львів.
8) Запиши словосполучення, поставивши прикметники у відповідних відмінках. Виділи закінчення, визнач відмінок.
У (синій) небі. У (порожній) коридорі. (Осінній) ранку. У (домашній) завданні. (Ранній) осінню. (Великій) дружбою.
9) Прочитай іменники, добери до кожного по декілька прикметників, щоб утворені словосполучення можна було використати у художньому тексті.
Зайчик, лисичка, їжачок, кущик, калина, берізка.
10) До прикметників добрати за змістом іменники і словосполучення поставити в орудному відмінку, виділити закінчення прикметників.
Гарячий чай – гарячим чаєм.;
Свіжа… -.;
Блискуча… -.;
Смачна… -.;
Осіннє … -.;
Житній… -.;
Гаряча… -.;
Ледача… -.;
Родюча… -.
Перевіряючи мовні значення з теми: «Займенник», вважаю доцільним включати до завдань не тільки вправи щодо написання відмінкових закінчень особових займенників, а й творчі, які б дозволили дітям використовувати займенники, як синоніми іменникам, написання творів від 3 особи, 2 особи.
1. Спиши текст, розкрий дужки, постав займенник у потрібному відмінку. Відмінок визнач.
О, слово рідне – чисте джерело, (я) з дитинство в юність привело. За (ти) завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата. Всім серцем любіть Україну свою – і вічні ми будемо з (вона).
2. Перебудуй текст, змінивши 1-шу особу однини на 2 особу однини.
Я блукав по весняному лісі. Настрій у мене був піднесений. Я радів весні. Та раптом мені почулося жалібне попискування. (Визнач відмінок займенників).
3. Постав займенник у потрібній формі. Визнач особу, число, рід, відмінок.
З (вона). Під (ми). За (ти). Перед (він). Від (все). Перед (я). У (вони).
4. Прочитай загадки і відгадай їх. Спиши вставляючи замість крапок потрібний займенник. Визнач число, особу, відмінок, рід займенника.
- Сидить Марушка в семи кожушках, Хто … роздягає, той сльози проливає.
- Я кругленька, червоненька, з хвостиком тоненьким. На городі  … рвуть і до столу подають.
5. З поданими займенниками склади і запиши речення.
Нам, її, тобі, про вас, на ньому, мене.
6. До поданих дієслів з прийменниками дописати займенники (однини, множини) визначити особу і відмінок.
Зробив для неї – 3 ос. одн. Р.в.
Побіг за … -.;
Сидів під… -.;
З’їв … -.;
Шанують… -.;
Вчепився в … -.;
Звернувся до..-.
7. Записати а програмою займенники.
3 ос. одн. ч. р. О. в. - 1 ос. одн. Д. в. -
2 ос. мн. Р. в. - 3 ос. одн. ж. р. З. в. –
Підбираючи завдання на добір синонімів і антонімів з оцінювання мовної теми:
«Дієслово», перш за все дає можливість дитині показати свої знання використовувавши  активний словник, вміння вдало застосовувати дієслова в реченнях з синонімічними значеннями.
1. Гра «За – проти» Добрати до речення дієслова антоніми.
Допомагати мамі – ледарювати;
Любити рідних - …;
Уміти прощати - …;
Захищати слабкого - …;
Вихваляти себе - …;
Берегти природу - ….
2. З’єднати іменники з дієсловами, що розповідають про якості, ознаки, стан та дії людини.
Очі випромінює
Погляд голублять
Усмішка зігріває
Чоло надихає
Ніс кращає
Волосся облагороджує
Постава пестить
3. Утворити від іменників дієслова теперішнього часу однини, від прикметників дієслова минулого часу множини.
Зелений – зеленіли;
Голос – голосить;
Старий - …;
Чорний - …;
Біда - …;
Радість -…;
Синь -…;
Квітка -…;
Дерев’яний - ….
4. Прочитай і відгадай загадки. підкресли дієслова – антоніми.
- Чим вечір закінчується, а ранок починається. (Літерою Р).
- Чорна корова всіх людей поборола, а білий віл всіх людей підвів.
День прибуває, а він убуває.
5. Гра «Музичні слова» Записати якомога різних дієслів до складу яких входять назви нот:
до, ре, мі, фа, соль, ля, сі, визначити час дієслів.
Регоче –Т.ч.  Добіг -, сіють –Т.ч., заляпає – М.ч.
6. Зайди пару. Визнач число дієслів.
    мн.
Читають грає
їде шумлять
Шумить читає
грають їдуть.
7. До поданих дієслів добрати антоніми з префіксами –з -, -с-.
Підвищити – знизити;
Загубити -….;
Ускладнювати - …;
Збагачувати -….
8. Записати по 2 слова – дієслова в якому є тільки корінь, префікс і корінь, корінь і закінчення, префікс, корінь і суфікс і закінчення. Визначити частини слова, час дієслова.
Прочитав – Мин. час.;
біг      - Мин.час;
читає          - Тепер. час.
9. Випишіть у дві колонки окремо дієслова І і ІІ дієвідміни, закінчення, виділити, визначити особу і число.
Зберуть, несете, зносять, узагальнюємо, непокоїться, зміниться, стережеш, спинимо, красується, клеїш, породите, думаєш, здається, здійснимо, падають, бачать.

      І -  д. в. ІІ -  д. в.
зберуть – 3 ос.мн. Зносять – 3 ос. мн.
10. Дописати закінчення, визначити дієвідміну, додати іменники, які виконують ці дії.
Святку … ть – І д. в. школярі;  (ю)
Знаход…ть – ІІ д. в. геолог;  (и)
Одяга… ться – І д. в. дівчинка;  (є)
Утриму… мося – І д.в. журналісти.  (є)
11. До поданих прислівників дописати дієслова неозначеної форми.
Рясно вродити.;
Мляво ….;
Змолоду…;
Чуйно….;
Щиро….;
Взимку….;
Осторонь….
12. Добрати до дієслів синоніми і записати за програмою.
Радіти – Мин. час. веселились, ….
Дружити – Теп. час. товаришують....
Тремтіти – Майб. час. забояться, злякаються.
13. Замінити вислови одним дієсловом, поставити в Т. ч. мн. 2 особи, визначити дієвідміну.
Дуже сміятися – регочете І д. в.
Іти дуже повільно –човгаєте    І д. в.
Ходити по колу – Кружляєте ІІ д. в.
Швидко бігти – Мчитеся  ІІ д. в.
14. прочитайте текст. Підкресліть дієслова, які вжито в переносному значенні.
Надійшла тиха літня ніч. Вся природа спала. Та ось запалала ранкова зірниця. Прокинувся вітерець, вибіг із-за куща. Збудив очеретинку.
15. Запиши текст, поставивши дієслова, подані в дужках, у формі майбутнього часу, виділити закінчення.
Я (повести,поведу) вас на берег ставу і ви (побачити ранкову орю. Ми (сидіти) в кущах, щоб побачити соловейка. Він (прокидатися) рано і (пити) краплину роси. А потім дзвінко (співати) свою пісню.
16. До поданих іменників добери по кілька дієслів з не в Т. ч.: сонце не світить, не гріє, школяр, весна, літо, дощ, дерево, білка.
Головна мета уроків літературного читання – це виховання інноваційної особистості з креативним мисленням, з комунікативними, соціальними, інтелектуальними компетентностями. Майбутнє кожного суспільства, його моральний клімат відзначається тим, що відбувається в душі кожної дитини, як майбутнього члена суспільства, держави. За словами філософа Генрі Сідгвіка початкова школа повинна дати перші основні орієнтири « морального компасу у сучасному світі».
Використання творчих видів завдань при тематичному оцінюванні дає можливість кожній дитині формуватися кваліфікованим читачем, здатним за допомогою книги до повноцінного спілкування з її автором, спроможним усвідомити, оцінити і передати красу художнього слова, читачем, який прагне вилучити з прочитаного цінне, практичне, цікаве для його застосування у своєму житті. Пропоную деякі види творчих завдань з тематичного оцінювання:
1) Складання прислів’я до прочитаних творів і навпаки дається прислів’я, а дитина називає до якого твору підходить це прислів’я.
Книга вчить, як на світі жить. О. Моторний. Мудрі порадники.
Маленька праця краще за велике безділля. М. Сингаївський. Дощ із краплі починається.
     І. Бондарчук. Зимова пригода. Друзі у біді пізнаються.
2) «Дістань героя». Напиши риси характеру.
Василько. Є. Гуцало. Зайці.
Уважний, кмітливий, милосердний;
Зима. Г. Бондаренко. Коли зима зустрічається з весною.
Зла, капосна, дошкульна, вередлива.
Синичка, сойка, шишкар.
Ю. Старостенко Лісові розмови.
3) Аналіз творів за сталим кліше. Дітям дуже подобається, діти самі обирають твір з теми.
- Я вважаю, що твір «Легенди про матерів» Івана Троцьків дасть нам змогу ознайомитися ще з однією легендою.
- Тому, що ці легенди про матерів, ще раз нам нагадують про безмірну, невичерпну любов матері до дитини, що кожна жінка задля своєї дитини готова піти на любі жертви;
- Наприклад, про серце матері, яке син ніс для своєї примхливої дружини.
- Таким чином, ця легенда – нова історія про наших любих, дорогих мам, які готові віддати свою красу, здоров’я задля щастя своїх дітей.
4) Гра «Пейзаж» - дитина отримує опис пейзажу, повинна написати автора і назву твору.
«І падає, падає листячко, кружляє між гілок і мовчазних стовбурів, лягає м’яким шаром на землю…! -  Ю. Старостенко «Чарівна осінь».
5) Гра «Співавтор» Учням дається назва твору і автор, а вони повинні написати своє, бачення кінцівки, зачину, основної частини.
Ігор Калинець «Снігобородьки» - Загин. Л. Глібов, Коник-стрибунець-кінцівка.
6) Складання байки за певною мораллю.
- Щоб були друзі – не треба заводити ворогів.
- Нічого на дзеркало говорити, коли сам не умитий.
7) Складання прислів’їв за певною темою.
- Дружба. Батьківщина. Хліб. Знання. Праця.
8) Завдання «Пастки», які не мають розв’язку, або складені не за правилами:
- Чому Марія Богуславка не захотіла втекти на Батьківщину з бранцями?;
- Ханський син-зрадник, пристосуванець, чи хто?;
- Чому люди потрапляють у полон - це збереження життя чи рада?
9) Складання казок, де природні явища, звірі, птахи, зірки, місяць, озеро є живими істотами героями казок. Ці завдання використовую частіше при рефлексії тем: «Осінь така мила», «Зимонька-снігуронька», «А вже весна!».
10) Завдання «Виругалочки» дають змогу дитині глибоко проаналізувати матеріал за темою. у дитини є така табличка.
Пізнати Застосувати
Відчути Використати
Зрозуміти Побажати

Дається назва твору, автор, учні роблять його аналіз в такому порядку.
Володимир Перепелюк. Степовий Соловейко.
Я пізнав, що жайворонка називають степовим соловейком. Він прилітає дуже рано.
Прочитавши цей твір я відчув, як люди співчувають пташкам.
Зустрівши з героями цього твору я зрозумів, як треба любити свій край, як маленький жайворонок.
Я застосую ці знання для того, щоб і самому і своїм близьким розповісти, як треба допомагати пташкам взимку.
Ці  знання я використаю на уроках природознавства, читання.
Хочу всім побажати відданості і любові рідному краю, які були у маленької пташки.
11) Складання фразеологізмів до певної теми.
Навчаючись зростаємо:
- Сидіти склавши руки – (нічого не робити).
- В годину по чайній ложці (працювати дуже повільно).
- Правда очі коле (неприємно слухати про себе істину).
- Не сунути носа до чужого проса ( не втручатися в справи інших людей).
12) Анаграми. Назви творів, героїв, подій.
Олександр Леонтович.
істецсри итр – Три сестриці
Оснчеко – Сонечко.
13) Написання власних творів за прислів’ями.
Як не любити зими сніжно-синьої на Україні моїй….
Природа одному-друг, а другому-ворог.
14) Зміни назву твору. Пропонуються твори з вивченої теми, а учні пишуть свою назву.
Грудень. Анатолій Костецький «Ворота зимоньки».
Якого кольору сніг? В. Конопеець.
15) Емоційне джерельце. «Що я відчуваю?» У кожного учня є така пам’ятка:
1. Темна
2. Дуже темна.
3.Яскрава
4. Червона
5.Сіра
6. Чиста.
Дається назва твору і учень нумерує події емоційного сприймання прочитаного.
«У полях» Є. Шморгун.
6, 3, 4, 51, 2.
16) «Тематична павутинка». Ключові слова, діти вписують слова.
Народні пісні
Україна – рідний Рідна хата
      край
Історія краю
мова

17) «Торбинка запитань». Дано назву твору, а учні складають 3-4 питання.
18) Гра «Лото».
Письменник: Назва  твору Уривок з твору
1 1 1
2 2 2
3 3 3
4 4 4
5 5 5
6 6 6

Відповіді: 1, 6, 2, 3, 4, 5
19) Літературна карусель. Впиши назву до відповідного слова:
Оповідання: Вірші: Казки: Легенди:
1. 1. 1. 1.
2. 2. 2. 2.
20) Презентація проектів:
- Усна народна творчість.
21) Гра «Інтерв’ю». Складання діалогу:
- по змісту прочитаного твору;
- між героями твору;
- обговорення вчинків героїв.
22) Словесне малювання творів.
Складання діафільму.
Олесь Донченко « Гроза».
23) Гра « довідкове бюро». Учні записують цікаву інформацію про письменників, про героїв. подій, що були в творах з даної теми.
24) «Багаж життєвого досвіду».
Учні записують назву твору і те, що вони взяли для себе, що їм потім, як вони вважають знадобиться.
25) «Дерево рішень». Дана назва твору, а поруч дитина пише головну думку.
26) «Нове, невідоме». Записано автор, назву твору, а поруч учень записує, що для нього в цьому творі було нове, невідоме, чого він не знав.
27) Складання кросворду за питаннями. Тема: «Навчаючись, зростаємо».
   1) Які діти не бувають охайними? (ледачі);
     2) З чого починається все в житті? (з малого);
     3) Як твориться добро? (просто).
Діти вписують в кросворд і розгадують ключові слова.
28) Гра «Хрестики-кулики».
          Речення з тексту. Якщо воно є в творі, дитина ставить +, а якщо ні – 0.
29) Складання абетки героїв, подій пір року.
В – весела;
  е – емоційна;
  с – сильна;
  н – найтепліша;
  а – активна.
   

Немає коментарів:

Дописати коментар